Alles is weer compleet, links de pijpen van het Pedaal, rechts de pijpen van het Hoofdwerk.
Andere conducten trokken helemaal ovaal, hierdoor kan de wind er niet meer ongehinderd door.
Bovenaanzicht van een groot deel van het Hoofdwerk, de derde en vierde rij, van onderen gezien, zijn van de geplaatste Fluit 4'.
De Fluit 4' in het Hoofdwerk is geplaatst, op de lege plek moet de Trompet 8' nog teruggeplaatst worden.
De grootste nieuwe pijp, de laagste C van de Prestant 8' van het het pedaal. Meer dan 3 meter lang.
De houder die we op de eerste foto ook zagen. Nu zitten de gaten voor de pijpen van de Quintadeen 8' er ook in.
De klavieren van het orgel.
De lege ruimte in het Rugwerk die ontstaan is na het verwijderen van de Dulciaan 8', Sifflet 1' en de Terts 1 3/5'.
De levering van de nieuwe pijpen van de Prestant 8' en de Quintadeen 8'.
De nieuwe pijpen voor de Quintadeen 8'.
De opbouw gaat verder, de metalen pijpen van de Gedekt 8' zijn geplaatst.
De opbouw van de Trompet 8' in het Hoofdwerk is weer begonnen.
De pijpen tegen de muur zijn terug geplaatst. De metalen pijpen zijn de grootste pijpen van de nieuwe Prestant 8'. De zichtbare flexibele slangen zijn de nieuwe kunststof conducten.
De pijpen van het Pedaal van bovenaf gezien, alleen die van de Bazuin 16' ontbreken nog.
De pijpen van het Pedaal van onderaf gezien, de Bazuin 16' ontbreekt nog.
De pijpen voor de Fluit 4'. De grootste 9 pijpen die in folie zijn verpakt zijn nieuw, de overige pijpen zijn eerder gebruikt in een ander orgel en konden wij overnemen.
De Trompet 8' staat ook weer in het Hoofdwerk.
Een aantal pijpen van de Octaaf 4'die inmiddels ook uit het orgel gehaald zijn.
Een conduct in slechte staat, deze is behoorlijk lek.
Een deel van de houten pijpen van de Subbas 16' op een rijtje, een indrukwekkend gezicht.
Een deel van de nieuwe Prestant 8'.
Een kijkje in het orgel, we zien de houten stevels waar de Bazuin 16' normaal op staat. Met rechts daarvan andere pijpen van het Pedaal. Vooraan de Octaaf 4'.
Een kijkje in het rugwerk van het orgel. De pijpen zijn weer allemaal geplaatst. De voorste twee rijen zijn van de Dulciaan 8', de twee rijen daarachter zijn van de nieuw geplaatste Quintadeen 8'.
Een kijkje vanaf de buitenkant naar de verschillende 'verdiepingen' in het orgel.
Geconcentreerd luisteren tijdens het stemmen van het Rugwerk.
Het Hoofdwerk van het orgel is deels leeg gehaald om de aanpassingen te kunnen doen om de Fluit 4' te kunnen plaatsen.
Het lege Pedaal van bovenaf gezien.
Het plaatsen van de Fluit 4' in het Hoofdwerk van het orgel is begonnen.
Het plakken van vilt op de houders waaraan de nieuwe grotere pijpen van de prestant 8' steun moeten vinden.
Het Rugwerk van het orgel is grotendeels leeg om de conducten van de nieuwe Quintadeen 8' aan te kunnen sluiten.
Het solderen van de conducten is ambachtelijk vakwerk.
Het vinden van een gemakkelijke werkhouding levert soms mooie plaatjes op.
Het was in 2020 25 jaar geleden dat het orgel geplaatst is.
Het was in augustus 2020 zeer warm, ook in de kerk ging de temperatuur richting de 30 graden.
Het wassen van de conducten met heet water voordat deze definitief geplaatst worden.
Hier is verder niets aan veranderd, maar het blijft een mooi gezicht, de Cornet 4-sterk van het Hoofdwerk.
Hier kunnen we de mechaniek achter het klavier mooi zien. Het 'apparaat' dat op het bovenste klavier geplaatst is maakt het mogelijk om vanuit de kerkzaal het orgel te bespelen.
Inmiddels zijn alle metalen pijpen uit het Pedaal van het orgel verwijderd. De houten pijpen die er nog in staan zijn van de Subbas 16' en de Gedekt 8'.
Luisteren vanuit de kerkzaal tijdens het stemmen.
Om de pijpen van de nieuwe Quintadeen 8' in het Rugwerk te kunnen plaatsen moesten er gaten gemaakt worden in de houder waarin de pijpen staan. Omdat de Terts 1 3/5' en de Sifflet 1' dezelfde houder delen moesten deze ook verwijderd worden, net als de Dulciaan 8' die ook in de weg stond. We zien de houder die mee moest naar de werkplaats voor het gaten boren en de bakken met de pijpen die verwijderd zijn.
Om het Pedaal leeg te kunnen maken werden eerst de bekers van de Bazuin 16' verwijderd. Deze kregen een tijdelijk plekje naast het orgel. De pijpen van het Pedaal bevinden zich achterin de grote hoge kast van het orgel.
Om ruimte te maken voor de conducten van de grootste pijpen van de nieuwe Quintadeen 8' werden deze op een verhoging geplaatst.
Ook Henry hield een oogje in het zeil.
Ook in de kerk moest er nog het nodige geboord worden. Hier worden gaten geboord in de sleep.
Opschrift op de grootste pijp van de Fluit 4'.
Opschrift op de grootste pijp van de Prestant 8. Een mooi gezicht, helaas op een ontzichtbare plek in het orgel geplaatst.
Opschrift op de grootste pijp van de Quintadeen 8'.
Passen en meten om de conducten op maat te solderen.
Ringen plakken om lekkage van wind te voorkomen.
Soms moeten er allerlei bochten en hoeken in de conducten gemaakt worden om alles passend te krijgen.
Uit onderzoek was gebleken dat een groot deel van de loden conducten in het Pedaal van het orgel in slechte conditie verkeerden. Daarom is besloten deze door kunststof conducten te vervangen. De kast moest immers toch leeg voor het plaatsen van de nieuwe Prestant 8'. Door dit gelijktijdig te doen leverde dit een aanzienlijke kostenbesparing op. Op de foto de verwijderde loden conducten. (Door de conducten wordt de wind naar een pijp aangevoerd).